Epres „tiramisu”

 

A tiramisu az egyik kedvenc olyan édességem, amiben nincsen csoki. (De legalább kakaó van benne, juhhúú!) Olyan, mint egy ehető felhő: lágy és puha és fehér és mennyei. (Igen, szokásom kicsit elragadtatni magam a hasonlatok terén.) De sajnos az, amit most hozok, az nem egy igazi tiramisu recept, ezt előre közlöm. Lehet, hogy így hívom, de csak azért, mert nálunk, magyaroknál, elterjedt az a hit, hogy ha egy krémben mascarpone van és látott életében babapiskótát, az tutira tiramisu.

Nos… nem.dsc09360.JPG

A tiramisu neve dobj fel!-t jelent, a viszonylag magas koffein tartalma miatt. Szóval kezdjük is azzal, hogy az én epres „tiramisum” nem tartalmaz kávét. Se kakaót. Se alkoholt. Mert ugye akkor lehetne az legtöbb olasz szerint bármit is tiramisunak hívni, ha csak babapiskóta, mascarpone, tojás, cukor, kávé, kakaópor és esetleg alkohol (ezt a gyerekek miatt még ők is kihagyják sok helyen) van benne. Ha már van benne tejszín, az már nem tiramisu. (Viszont sajnos én ezt a receptet használom az „igazi” tiramisunak is, tudom is hibámat, de egyszerűen imádom ennek a krémnek az ízét, a bársonyosságát, és azt, hogy baromi sok benne a hab. Mi dispiace!)dsc09354.JPG

Szóval, a tiramisu az egyik legzseniálisabb dolog a világon. Elég sokat megkóstoltam már, mert hát szerintem nem létezik olyan, hogy a legjobb akármi, biztosan találunk még annál is jobbat, csak keresni kell. Itthon sajnos nem mindenhol találni jót, mert a legtöbb helyen azt hiszik, hogyha instant kávéval és alkohollal átáztatott babapiskótára két kanál mascarpone (???) krémet tesznek, a tetejére pedig egy jó nagy adag mű tejszínhabot nyomnak, amit megszórnak kakaóval, az eladható tiramisunak. Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy nem, az nem adható el tiramisunak. Vagyis… na, jó, oké, eladható, mert biztosan veszik az emberek, de azért na!

Szerencsére nem kell ezt olyan komolyan venni, mert még az olaszok között is megoszlik a vélemény, hogy mit hogyan kellene készíteni, de főleg azon, hogy honnan is származik. Piemonte, Veneto és Toszkána is a sajátjának akarja tudni ezt az édességet, mind a három régiónak megvan a saját eredet története. De igazából szerintem ez nem is fontos, a lényeg az, hogy istenien finom egy desszert!

dsc05872.jpgMint már mondtam, elég sok helyen kóstoltam már tiramisut, de két helyen ettem olyat, amiből bármennyit meg tudtam volna enni. Az eddigi legfinomabbat azt a Comói-tó partján, Gavedonában, a Gelateria La Carapina-ban ettem, bár kis csalás van a dologban, mert az nem kifejezetten tiramisu volt, hanem tiramisu semifreddo, szóval fagyis-jégkrémes állagú volt, de egyszerűen fantasztikusan zseniálisan jó volt. Komolyan, ha valaki arra jár, mindenképpen kóstolja meg, érdemes! A második legjobbat pedig Jesolóban ettem, a Pizzeria Vesuvioban. Komolyan… ha csak visszagondolok, elolvadok!

A CAKEséget a Facebookon megtalálod ITT, Instagramon pedig ITT.

Na, szóval, a recept…

Hozzávalók az eperhez:

  • 420 g eper
  • 40 g cukor
  • 1 lime/citrom leve és héja
  • 2 dl víz

Az epret a többi hozzávalóval addig főzöm, amíg meg nem puhul. Néha megkevegetem, de nem kell nagyon figyelni. Miután megfőtt az eper, leveszem a tűzről és hagyom, hogy teljesen kihűljön.dsc09364.JPG


Hozzávalók a mascarpone krémhez:

  • 3 tojás
  • 70 g cukor
  • 4 dl tejszín
  • 500 g mascarpone
  • 2 db zselatin fix
  • 2 ek vaníliás cukor

dsc09358.JPGA tojást a cukorral fölverem. Nem kell külön választani, bőven jól föl lehet verni egyben is a tojást. Én először mindig megnézem, hogy a tojás jó-e (nagy tál vízbe beleteszem, ha lent marad, szuper, ha följön, akkor kuka), de ha valaki még ennél is biztosabbra akar menni, hogy ne legyen semmi baj a tojástól, akkor vízgőz fölött kell fölverni. Ha elég forró a cukros tojás (ha az ujjamat még nem égetem meg, de már nagyon melegnek érzem), akkor leveszem a víz fölül, és kihűlésig verem. Ezután egy-két kanál tojáshabbal föllazítom a mascarponét, majd összekeverem az egészet. Végül fölverem a tejszínhabot a vaníliás cukorral és a zselatin fixszel, és az egészet óvatosan összekeverem.

Én jó krémesen szeretem, szóval kevés babapiskótát szoktam használni. Kb. 200 g babapiskóta kell hozzá; ha van időm, akkor én szoktam azt is készíteni, de bőven tökéletes a bolti is. A babapiskótákat belemártom az eper levébe, vigyázva, hogy ne áztassam át teljesen. Lepakolok egy réteget belőle a jénai tál aljára, majd ráteszem a krém egy részét. Erre teszem rá a puha eper darabokat, és szépen tovább rétegelem az epres babapiskótát, a krémet és az epret. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cakeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr998740870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mpl 2016.05.24. 13:57:05

ha már tiramisù, akkor ne babapiskóta, hanem Savoiardi legyen benne, nem ázik el és nem sokkal drágább. De kávé nélkül tiramisù?! Naaaneeee... :-) Amúgy a kávé és az eper nagyon jó kontrasztot ad a szájban. Egyébként a 'tirare me su' (húzd rá)' az olasz szlengben 'szedj fel engem' jelentéssel bír (nem magamtól vagyok ilyen okos, a volt feleségem révén sok időt töltöttem a taljánoknál, sokat tanultam ott sütni, főzni)

fincsanindzsa 2016.05.25. 15:29:37

remek recept, csorog a nyálam, hétvégén tutira megcsinálom :) bár lehet, hogy egy pici kv-t adok hozzá, ahogy fentebb javasolták.

Budapest a kutyaszar városa 2017.12.11. 18:33:05

Kitűnő a recept, mert lehet felezni és nem túl macerás. A citromhéjra nem írja, hogy meg kell-e reszelni vagy csak belefőzni az íz miatt. Van aki a citromhéjat már elhagyja, mert a citrusféléket valamilyen vegyi anyaggal kezelik az eltarthatóság miatt. Esetleg a biocitromot ajánlja helyette. A zselatin fix nél pedig nem írja, hogy az a bizonyos, nagy alakú, német, kék zacskósról van-e szó, amit úgy reklámoznak, hogy nem kell főzni.

Tevely Titanilla 2018.01.31. 14:34:31

@Budapest a kutyaszar városa: Bocsánat, hogy nem válaszoltam eddig, valamiért nem jelezte a felület a kommenteket.

A citromhéjat csak bele kell reszelni, de tényleg igaza van, hogy nem mindegy, honnan szerezzük be. A zselatinfixnél pontosan arra a kék zacskósra gondolok, bár leginkább csak amiatt, mert mást még nem is próbáltam.

Tevely Titanilla 2018.01.31. 14:36:46

@mpl: Bocsánat, hogy nem válaszoltam eddig, valamiért nem jelezte a felület a kommenteket.

Hát, mint ahogyan írtam is, nem az eredeti recept az enyém, úgyhogy szerintem nem gond a babapiskóta. Én nem szeretem együtt a kávét és az epret, de természetesen ez ízlés dolga: valaki így szereti, valaki úgy. :)

Tevely Titanilla 2018.01.31. 14:37:51

@fincsanindzsa: Bocsánat, hogy nem válaszoltam eddig, valamiért nem jelezte a felület a kommenteket.

Bár már régen írta(d), de azért remélem, ha elkészítette(d), akkor jól sikerült :)

12508834_10207822484617717_2292107275870172532_n.jpg

CAKEség

Titanilla vagyok, huszonéves, könyvimádó álmodozó, aki él-hal a különböző kultúrákért, az édességekért, a sütögetésért és a csokiért. Meg a csokiért. A csokit mondtam már?

süti beállítások módosítása