Gránátalmás torta

Avagy hogyan készítsünk cukrászdai külsejű tortát mindenféle profi felszerelés nélkül.granatalma-5.jpg

Nővéremnél voltam pár napja, aki imádja a gránátalmát, és azt a kihívást adta nekem, hogy készítsek neki a meglevő gyümölcsből valami süteményt. Gondolkoztam, gondolkoztam, és mivel már régóta ki akartam próbálni a tükör glazúr készítését, így egyértelmű volt a választásom.

Így jött létre a kakaós piskótás, gránátalma zselés, mascarpone krémes torta. Nem kell hozzá semmiféle flancos cukrászfelszerelés, alapanyag, de még tortaforma sem. Legalábbis nem muszáj, mert azért jó dolog, ha az ember rendelkezik állítható nagyságú tortaformával, de az sem baj, ha nem. Mascarponéból is jó, ha nem az ismert, borzasztóan drága márkájút választjuk, ugyanis ízre semmiképpen sem jobb, mint a többi, sőőőt!granatalma-9.jpg

Az egyetlen dolog, ami jó, ha van, az egy IKEÁs (vagy másfajta) fém tál, abból is a közepes méretű, mert az adja majd a torta kupola alakját. Meg persze a gránátalma, de azt is lehet gránátalma lével helyettesíteni. Elsőre kicsit félelmetes kibontani a gyümölcsöt, mert ha rosszul csinálja az ember, a szép fehér fal olyan piros lesz tőle, hogy Halloweenkor nem is kell semmiféle dekoráció mellé.

Ha őszinte akarok lenni, ez a süti három embernek készült és bár a gyomrunk elégnek érezte, a szemünk még bőven kívánta volna. De nem, az embernek figyelnie kell az alakjára, nem igaz?

VIGYÁZAT! Hosszú idő az elkészítése, de nem maga az összeállítás miatt, hanem a dermedési idő hosszúsága miatt. A fagyasztó lerövidíti az időt, de így sem az a „gyorsan összedobok valamit, mert jönnek a vendégek” típusú desszert. Ennek ellenére - szerintem - megéri elkészíteni.granatalma-11.jpg

Hozzávalók a mascarpone krémhez:

  • 300 g tejszín
  • 250 g mascarpone
  • 60 g cukor
  • ¼ vanília rúd kikapart belseje
  • 3 db lapzselatin

A lapzselatint a csomagolás szerint beáztatom, majd föloldom forró vízben. A tejszínt a többi hozzávalóval együtt félig fölverem, beleöntöm a zselatint, majd addig habosítom az egészet, amíg kemény hab nem lesz belőle. Ha fejre fordítom a tálat, és nem csúszik ki belőle, akkor tökéletes.

Az IKEÁs tálat kibélelem folpackkal úgy, hogy kövesse a tál ívét. Beleöntöm a krém háromnegyedét a tálba, és beteszem az egészet a hűtőbe. Vagy mélyhűtőbe, attól függően, hogy mennyi időnk van.

A krém maradékát habzsákba töltöm. (Ha nincs, az uzsonnás zacskó is megteszi. De inkább legyen, mert ha szeret sütögetni az ember, többször is kell használni!)

Hozzávalók a piskótához:

  • 60 g vaj
  • 50 g cukor
  • 1 db tojás
  • 40 g finomliszt
  • 20 g kakaó (cukor nélküli)
  • 20 g tej

Előmelegítem a sütőt 180 °C-ra. A vajat és a cukrot körülbelül hét-tíz percen keresztül robotgéppel kihabosítom egy magas, de kis átmérőjű tálban. Nem kell nagyon fehérnek, krémesnek lennie, de jó, ha láthatóan fehérebb már a krém. Azért kell ilyen tál, mert a vaj nem marad egy helyben, jobban szereti a tál falát, mint az alját. Éppen ezért a magasabb tálban kevésbé macerás összeszedni a szökni vágyó vajdarabokat.

Mikor fehérebb, krémesebb a vaj, beleütöm a tojást, és azzal is összedolgozom. A lisztet és a kakaót beleszitálom a – jobb szó híján – trutyiba, összekeverem őket, végül a tejet is beleöntöm, hogy a viszonylag sűrű massza hígabbá váljon.

A masszát sütőpapírra öntöm. Ha van az embernek egy tíz centi átmérőjű kerek tortaformája, akkor az tökéletes, nekem viszont most nincs, így körülbelül akkora méretben kikenem a tésztát kör alakban, majd fogom a sütőpapírt, és körben fölhajtogatom, hogy ne tudjon szétfolyni sülés közben a piskóta.

Beteszem a sütőbe, és öt-nyolc percig sütöm. Tűpróbával nézem meg, hogy megsült-e, és mikor nem tapad rá a piskóta a villára, már veszem is ki, és hagyom hűlni.granatalma-15.jpg

Hozzávalók a zseléhez:

  • 175 g gránátalmalé
  • ½ db citrom leve
  • 3 db lapzselatin

Én egész gránátalmából készítettem a zselét, nem pedig simán dobozos léből. Szerintem sokkal finomabb így, illetve a dobozos gyümölcslét cukrozzák, amitől túl édes lesz a torta.

Egy gránátalmát használtam föl, nekem az éppen 260 g gránátalma mag volt. Plusz az a pár, amit felfaltam közben, de pszt, arról senki sem tud! Szóval, a gránátalmát meghámozom, kiszedegetem a magokat, amiket aztán fölturmixolok.

Szitán jó alaposan átpasszírozom, hogy tényleg csak a magok maradjanak fönt! Lemérem a levét, ha több mint 180 g, akkor a felesleget meg lehet inni. Nem hinném, hogy 170 grammnál kevesebb jönne ki belőle, ha viszont mégis, akkor még egy gránátalmát meg kell kezdeni. A maradék magból meg tökéletes díszítés lesz majd!

A lapzselatint vízben öt percig áztatom, közben fölforralom a gránátalma levet. Forráskor leveszem a tűzről, belefacsarom a citromlevet, és belekeverem a lapzselatint. Kicsit hagyom hűlni, addig keresek egy kb 8 centi átmérőjű kör alakú dobozt. Ezt is kibélelem folpackkal, beleöntöm a levet, és ezt is beteszem hűtőbe. (Vagy a fagyasztóba.)

Mikor a zselé megszilárdul, kiveszek mindent a hűtőből, és kezdődhet az összeállítás. A mascarpone krémre ráteszem a zselét, a maradék krém egy részével kitöltöm a zselé és a tál közti teret. A piskótát a zselére teszem rá, és az üres teret megint kitöltöm a krémmel. Az egészet visszateszem a hűtőbe (mélyhűtőbe), és nekiállok a glazúr készítésének.granatalma-7.jpg

Hozzávalók a glazúrhoz:

  • 45 g víz
  • 50 g méz
  • 50 g tejszín
  • 2 db lapzselatin
  • 70 g fehércsoki

Ezt a receptet a Praliné Paradicsom oldaláról szedtem, úgy készítettem, ahogyan Zsuzsi írja (a tejszín kivételével):

A vizet a mézzel forrásig melegítem. Hozzáadom a tejszínt, és a vízben áztatott lapzselatinokat. Ezután belekeverem a fehércsokit, és habverővel egyneműsítem. Hagyom hűlni, egészen addig, amíg sűrűsödni kezd.

A tortát előveszem a hűtőből, és egy nála kisebb kistányérra kiszedem a formából és leveszem a folpackot. A kistányért pohárra teszem, így könnyebben lecsorog a felesleges ganache, amit ráöntök a tortára. Gránátalmával díszítem, és készen is van!

Ha szeretnél máskor egyből értesülni az új receptjeimről, a CAKEséget megtalálhatod Facebookon ITT.

Képekért köszönet: Love'o'graphy

granatalma-3.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cakeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr9112254834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kyria 2017.02.15. 21:52:51

Hmmm...nagyon jól néz ki, de hiányolok egy képet, ami a felvágáskor készült, többet adott volna, hogy milyen belül.

Tevely Titanilla 2017.02.15. 21:58:01

@Kyria: Köszi! Igen, sajnos csak miután elfogyott, akkor jutott eszünkbe, hogy egy olyan képet is kellett volna készíteni :/ Na, majd legközelebb!

12508834_10207822484617717_2292107275870172532_n.jpg

CAKEség

Titanilla vagyok, huszonéves, könyvimádó álmodozó, aki él-hal a különböző kultúrákért, az édességekért, a sütögetésért és a csokiért. Meg a csokiért. A csokit mondtam már?

süti beállítások módosítása